Mit tegyünk, ha alacsony az önbecsülésünk?

Szerző: | MUNKA és KARRIER

„Az alacsony önbecsülés olyan, mintha kézifékkel száguldanánk át az életen.”

(Maxwell Maltz)

Légy egy kicsit elnéző velem, mert ellenállhatatlan vágyat érzek, hogy a bolhákról írjak.

Tegyük fel, hogy szeretnéd megalapítani a saját bolhacirkuszodat. Hogyan képeznéd ki őket?

Több technika közül választhatsz, de én most csak egyet fogok itt ismertetni.

 

Szerezz kb. 100 bolhát és helyezd el őket egy befőttesüvegbe. Tedd rá a fedőjét vagy zárd le a tetejét egy üveglappal. Hagyd őket magukra 3 naptól két hétig terjedő időszakra (ez a tréningen résztvevő bolháktól függ).

Félsz, hogy éhen halnak? Ne aggódj, a felnőtt bolhák akár két évig is kibírják táplálék nélkül.

 

Mi történik a bolhákkal miután bebörtönözted őket a befőttesüvegbe?

 

Mindannyian vadul ugrálni fognak, nekiütődnek a fedélnek, a befőttesüveg falának és egymásnak. Egy idő után, mikor a kis agyukkal felfogják, hogy nem túl kellemes érzés folyton összetörni magukat a fedőn és a befőttesüveg falán, az ugrásuk magasságát és irányát ezekhez az adottságokhoz igazítják. Nemsokára egy meghatározott stílusban fognak ugrálni.

Többé nem ugrálnak egymásra és a befőttesüveg falának. Az ugrásuk magassága sem éri el a fedőt, hanem pár milliméterrel alatta megáll. Nincs több fejsérülés!

Mi a következő lépés?

 

A „kiképzésük” befejeződött. Eltávolíthatod a fedőt és ők továbbra is úgy fognak viselkedni, mintha az még ott lenne. Annak ellenére, hogy szabadok úgy fognak viselkedni, mintha még mindig börtönben lennének.

 

Most gyorsan megfordíthatod a befőttesüveget és ráhelyezheted azt egy asztalra. Miután lehetőséget biztosítottál nekik, hogy elhelyezkedjenek, eltávolíthatod a befőttesüveget is, és így teljesen szabadokká válnak. A „kiképzett” bolháid továbbugrálnak ugyanazon a helyen!

 

Pici testükben hatalmas potenciál rejlik. Hihetetlen ugróbajnokok. Mégis, hol van most ez a potenciál? Mivel ki lettek képezve, már csak olyan magasra tudnak ugrani, mint amilyen magas a korábbi börtönük volt.

 

 

Emlékeztet valamire ez a történet?

 

Tudod, ahol egy és ötéves korod között és afelett nevelkedtél olyan volt, mint egy befőttesüveg vagy börtön. Akárcsak a bolhák, mi is tökéletesen és korlátlan lehetőségekkel születtünk. Azonban a bolhákhoz hasonlóan minket is „kiképeztek”. Miközben megpróbáltuk kifejezésre juttatni nagyszerű potenciálunkat, folyton a negativitás falába ütköztünk.

Újra és újra olyan megjegyzésekkel szembesültünk, mint „Olyan buta vagy. Rossz gyerek vagy. Miért vagy ilyen szófogadatlan? Mi bajod van? Semmit sem tudsz jól megcsinálni.”

 

Mi történt a potenciálunkkal, a képességünkkel?

 

Érted miért nem tudtuk teljesen kihasználni? Habár sok közös vonásunk van a bolhákkal, van egy lényeges különbség köztünk: a TUDATOSSÁG.

 

Tudatosítani tudjuk a problémánkat és a forrását, majd korrigálhatjuk a cselekvésünket. Mihelyt megváltoztatjuk viselkedésünket, elkezdhetünk magasabbra és magasabbra ugrálni, míg el nem érjük a maximális potenciálunkat.

 

 

Megvan bennünk a képesség arra, hogy kiszabadítsuk magunkat, habár valaki más zárt be, de a börtönajtónk kinyitásához a kulcs a zsebünkben van!

A kulcsot, ami a cellánk ajtaját nyitja néha önbecsülésnek hívják. Azonban nevezhetjük magabiztosságnak vagy önbizalomnak is.

Mindannyiunknak van elképzelése arról hogyan is szeretnénk élni. Ha távol vagyunk a célállomástól, akkor alacsony önbecsüléssel vagy csekély önbizalommal rendelkezünk. Ha közel vagyunk ahhoz, amit el szeretnénk érni, akkor magas az önbecsülésünk és nagy önbizalommal bírunk.

 

 

Azt, hogy mit kell tennünk, tapasztalataink útján sajátítjuk el, s ebben a magabiztosságunk az, ami segítségünkre van.

Más szavakkal: a kompetenciánk egyenes arányban nő az önbecsülésünkkel. Másrészről magabiztosság hiányában kétszeresen is átéljük az alacsony önbecsülés és a kudarc fájdalmát.

Ha elveszítjük a magabiztosságunkat, mindent elveszítünk. Ezért vizsgáljuk meg, hogy mit tehetünk az önbecsülésünk helyreállítása érdekében.

 

Miként építsük újra az önbecsülésünket?

 

Rendes körülmények között a gondolatok megelőzik a cselekvést. Ez nagyszerű akkor, ha pozitív gondolataink vannak.

Miután a bolhákhoz hasonlóan vagyunk kiképezve, meg kell változtatnunk a folyamat menetét. Ez azt jelenti, hogy gondolataink ellenére kell cselekednünk.

 

 

Tudatosan ismételgetnünk kell a pozitív cselekedetet, míg a szokásunkká nem válik. Feltételezve, hogy alacsony önbecsüléssel rendelkezünk és félünk megtenni azt, amit szeretnénk, pl. magabiztosnak látszani vagy új állást keresni.

 

Természetes, hogy félsz!

 

Fogadd el és értsd meg, arra képeztek ki, hogy kételkedj önmagadban. Itt az ideje, hogy elfogadd, néhány dolog sokkal fontosabb, mint a félelem. Például a boldogságod.

 

Ha elégedetlen vagy a munkáddal, kezdj el valamit tenni annak érdekében, hogy változtass a helyzeteden. Cselekedj a félelmeid ellenére.

Egyszerű lépésekkel kezd. Készítsd el az önéletrajzodat. Keress álláshirdetéseket. Küld el az életrajzodat vállalkozásoknak és személyzeti tanácsadó cégeknek.

 

Minden egyes kis lépés közelebb visz álmaidhoz és növeli önbizalmad, amely további cselekvésre ösztönöz, s ez még több önbizalmat ad, s ez így folytatódik. Igaz, teljesen nem tudjuk megszüntetni a félelmünket, de a felkészülés révén lecsökkenthetjük azt. Például készítettél egy megnyerő önéletrajzot és ízlésesen vagy felöltözve, akkor már kevésbé kell izgulnod az állásinterjú miatt.

 

 

Van még valami, amit tekintetbe kell venned: a várakozás, amely nagyítóként működik és felnagyítja a várható félelmeidet. A félelem, amelyre számítunk sokkal nagyobb, mint a félelem, amit megtapasztalunk.

 

Tanulság? Felejtsd el a problémákra való összpontosítást, és kezdj a megoldásokra koncentrálni.

 

Van számítógéped? Én szeretem a számítógépeket. Ezt a cikket is a segítségével írom. Tudod, hogy a te számítógéped sokkal különb, mint az én Pentiumom? Úgy hívják: AGY. Használd ki! Például amikor azok a negatív gondolatok felmerülnek, állj meg és elemezd őket.

 

Tegyük fel szeretnél fizetésemelést kérni a főnöködtől, de közben ezt gondolod: „Nem tudom megtenni.” Stop! Elemezd ezt a gondolatot. Vedd észre, hogy alaptalan azt hinned, hogy nem tudod megtenni. Ez az elutasító gondolat egy gyermek aggodalma, egy bolha gondolata.

 

Itt az ideje a változásnak!

 

Ha fizetésemelést szeretnél, készülj fel rá. Először is nem elég csak az akarat. Ki kell érdemelned.

Megérdemled? Ha igen, akkor készíts egy listát arról, hogy miért. Ha a főnököd megemeli a fizetésed, milyen haszna származik belőle? Megbirkózol a nagyobb felelősséggel?

Játszd le magadban a beszélgetésed a főnököddel. Mit fog mondani, és te hogyan fogsz reagálni?

Azzal, hogy elkészíted az indokaidat tartalmazó listát arról, miért érdemled ki az emelést, és a beszélgetést gondolatban lejátszod, felkészülsz rá.

Az eredmény? Több önbizalom, kevesebb félelem. Ennek a fejezetnek az a célja, hogy arra ösztönözzön téged, elemezd minden negatív gondolatodat, szokásoddá váljon az irracionális, ostoba gondolatok helyettesítése tiszta, elemző gondolkodással.

 

 

Hajlandó vagy erőfeszítéseket tenni?

 

Az önfegyelem fejlesztése nem kellemes, de szükséges feladatok elvégzését jelenti.

 

„A nagyszerű emberek nem váratlan felemelkedés révén érték el sikereiket, hanem amíg a sorstársaik aludtak, addig ők éjszakákon át keményen dolgoztak.”

(Winston Churchill)

 

Néhányan azt mondják: „Szeretnék fejlődni, de nincs önuralmam.” Ez nem igaz, mindannyiunknak van önuralma. Amikor értékes időnket elvesztegetjük, akkor ki kényszerít erre minket? Ez nem a mi választásunk?

Elkezdhetjük a fejlesztésünket azzal, hogy egyre magasabbra és magasabbra ugrálunk. Igaz, talán kényelmetlenül fogjuk érezni magunkat eközben. Még mindig emlékszünk a fedő által újra, meg újra okozott zúzódásokra.

 

Nézz fel, és nézz körül, nem vagy többé bezárva a befőttesüvegbe!

 

Szeretjük a körülményeket okolni ahelyett, hogy vállalnánk a felelősséget tetteinkért. Sikeres jövőnk záloga, hogy átvegyük az irányítást az életünk felett az önfegyelem, az önbecsülés és a helyes cselekvés segítségével.

 

 

Nem vagy egyedül a bolhatáncodban. Nézz körül! Szinte mindenki hasonló zúzódásokat szenvedett el, mint te.

 

Önbecsülésük növeléséhez segítségre van szükségük, és te segíthetsz ebben. Katalizátorként viselkedve ráveheted őket, hogy egyre magasabbra és magasabbra ugorjanak.

 

Ezt elérheted bátorító, elismerő és dicsérő szavakkal. Elfogadhatod, megölelheted és felvidíthatod őket.

 

Te egy különösen fontos személy vagy, szükségük van rád. Ne késlekedj. Segíts!

 

Eredeti cikk: Chuck Gallozzi; Fordította: Kiss Zita

 

Kiss Zita

Kiss Zita

Az introvertált útkeresők mentora

Több, mint 20 éves HR-es gyakorlattal rendelkezem, kiemelt szakterületem az egyéni és csoportos fejlesztések, képzések. Cikkeimnek, oktató anyagaimnak célja, hogy introvertált sorstársaimat segítsem önmaguk megértésében, tehetségük kiaknázásában és boldogságuk megalapozásában ebben az extrovertált világban. Bővebben rólam itt olvashatsz.

8 ötlet, hogy hatékonyabban old meg a konfliktusaidat.

Csendes introvertáltként mikor válaszd a konfliktuskerülést, és miként kezeld a felmerülő konfliktusokat a saját, egyéni stílusodban?

Summary
Mit tegyünk, ha alacsony az önbecsülésünk?
Article Name
Mit tegyünk, ha alacsony az önbecsülésünk?
Description
Korlátlan lehetőségekkel születünk, mégis sokunknak alacsony az önbecsülése, kételkedünk önmagunkban. Az okokra és megoldásokra egy bolhacirkusz világít rá.
Author
Publisher Name
kreativutkeresestudatosan.hu
Publisher Logo