Szuperérzékeny vagy? Így köss barátságot a belső kritikusoddal 7 lépésben!

Szerző: | INTROVERTÁLT ÖNISMERET

A belső kritikus az ego hangja és a dumájával gyakran kifáraszt, szorongóvá tesz. Ez különösen igaz, ha introvertáltként szuperérzékeny is vagy. Eléri, hogy időről időre kételkedj magadban, és aláássa az önbecsülésedet, ha hagyod.

Hatékonyabban tudod kezelni a belső kritikusodat, ha megbarátkozol vele. Íme hozzá egy tipp!

 

 

7 lépés, ami segíti a barátkozást a belső kritikusoddal

 

1. lépés

Belső kritikusodat jelenítsd meg konkrét személyként, adj neki olyan nevet, amely a jelenlegi állapotát tükrözi, például Panaszkodó Péter vagy Bíráskodó Böbe!

 

2. lépés

A belső kritikusodnak adj lehetőséget arra, hogy kifejezzen mindent, amit érez vagy gondol, és jegyezd le ezeket a válaszokat egy naplóba, esetleg vedd fel, hogy később visszahallgathasd!

 

3. lépés

Most olvasd újra, amit leírtál vagy hallgasd meg, ami elhangzott!

 

Hallottad már ezeket a megjegyzéseket valaha? Kiknek a hangját hallod valójában?

  • Az iskolában volt olyan tanár, aki hülyének nevezett, vagy főnököd, aki azt mondta, kész szerencsétlenség vagy, nem vagy elég jó?
  • Talán a szüleid részéről hangzott el ítélet a viselkedéseddel kapcsolatban, vagy
  • egy féltékeny barátod illette a külsődet negatív jelzőkkel?

 

Ha tudatosítod magadban, kiknek a szavai csengnek fel, könnyebben tudod azonosítani, hol és mikor kezdődött a kritizálás.

 

 

4. lépés

Kérdőjelezd meg a negatív gondolatok vagy hiedelmek érvényességét!

Például ha a kritikus azt mondja:

  • Ostoba vagy. Hogyan lehetséges, hogy megszerezted azt a képesítést?
  • Ha annyira nagy szerencsétlenség vagy, hogyan kaphatsz minden évben jutalmat a teljesítményedért?
  • Ha csúnya vagy, miért bókolnak neked állandóan?

Ezek csak példák, te is írd össze a sajátjaidat, amelyek révén erősebb önbizalommal kommunikálhatsz a belső kritikusoddal.

 

5. lépés

Most köszönd meg a belső kritikusodnak, hogy segített felismerni: ezek a gondolatok, érzések egyszerűen nem igazak, akár más emberek véleményén vagy projekcióján alapulnak, akár saját magad alkottad őket!

Köszönd meg azt is neki, hogy rávilágított: tovább kell dolgoznod az önszereteteden és az önbecsüléseden!

 

6. lépés

Most változtasd meg a kritikusod nevét, hogy az újonnan szerzett együttérzésedet és háládat kifejezhesse, például Hírnök Hanna vagy Lelkesedő Lilla!

Képzeld el, amint megöleled és elárulod neki, hogy az önszeretetednek és együttérzésednek köszönhetően egyre jobban fogja érezni magát, és gyógyulni fog, annyira, hogy nem lesz már szükség a romboló jellegű kritikákra vagy ítéletekre.

 

 

7. lépés

A kezdeti ellenállás dacára kötelezd el magad a gyógyulás útja mellett; a barátságok néha döcögősen kezdődnek! Ne felejtsd el azt sem, hogy a belső kritikusod már régóta a belső világod kiemelkedő alakja, így eltarthat egy ideig, amíg úgy érzi, végre visszaülhet a hátsó ülésbe.

————————————————————————

Az egész gyakorlatsort ismételd rendszeresen, ha úgy érzed, régi szokásokba csúszol vissza, vagy ha a kritikusod újra erősödik.

Légy szilárd abban a hitedben, hogy egyedi és értékes vagy, úgy, ahogy vagy, emiatt pedig kedvességet érdemelsz magadtól!

Felhasznált forrás: Mel Collins: Hiperérzékenyek kézikönyve (Unio Mystica Kiadó)

 

Szuperérzékenységi teszt

 

Kiss Zita

Kiss Zita

Karrier- és Kapcsolatteremtési Tanácsadó

Célom: csendes sorstársaim támogatása tehetségük kiaknázásában, a kommunikációs és kapcsolatteremtési képességük fejlesztésében, hogy jól érezzék magukat a bőrükben és harmonikus, boldog életet éljenek. Bővebben rólam itt olvashatsz.

8 ötlet, hogy hatékonyabban old meg a konfliktusaidat.

Csendes introvertáltként mikor válaszd a konfliktuskerülést, és miként kezeld a felmerülő konfliktusokat a saját, egyéni stílusodban?